Καρπούζι: Ένας γλυκός πειρασμός με πλούσια διατροφική αξία

Bρισκόμαστε σχεδόν στην αρχή του καλοκαιριού και με την αύξηση της θερμοκρασίας το καρπούζι αποτελεί την ιδανική πρόταση δροσιάς. Είτε μόνο του, είτε συνοδευόμενο από λευκό τυρί αποτελεί ένα χορταστικό σνακ, αλλά και ένα ελαφρύ βραδινό. Είναι το αγαπημένο φρούτο όλων των ηλικιών από τον πιο μικρό έως τον πιο μεγάλο, αλλά και της παρέας αφού συνήθως το καταναλώνουμε μαζεμένοι όλοι σαν οικογένεια.

Με καταγωγή από τη νότιο Αφρική, είναι γνωστό από την αρχαιότητα (2500 π.χ.), ιδιαίτερα στην Αίγυπτο όχι μόνο σαν φρούτο αλλά και σαν εναλλακτική πηγή νερού, λόγω της υψηλής περιεκτικότητάς του σε αυτό (πάνω από 90%). Η Ελλάδα, συγκεκριμένα ο νομός μας, είναι μία από τις κυριότερες χώρες παραγωγής του.

Στη χώρα μας, το καρπούζι κατέχει την πρώτη θέση στις προτιμήσεις των καταναλωτών, λόγω της ιδιαίτερα γλυκιάς και δροσιστικής του γεύσης, της υψηλής περιεκτικότητάς του σε νερό, αλλά και του πλήθους βιταμινών που διαθέτει, προσφέροντας συγχρόνως λίγες θερμίδες όταν καταναλώνεται με μέτρο.

ΠΕΡΙΕΚΤΙΚΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΑΡΠΟΥΖΙΟΥ ΣΕ ΘΡΕΠΤΙΚΑ ΣΥΣΤΑΤΙΚΑ

Πιο συγκεκριμένα, το καρπούζι αποδίδει μόνο 30 θερμίδες ανά 100 γρ.- 7,6 γρ. υδατάνθρακες- 94 γρ. νερό, ενώ παράλληλα περιέχει αρκετές φυτικές ίνες. Δε θα πρέπει να ξεγελάει η ελαφριά του γεύση αφού έχει αρκετή φυσική ζάχαρη και έτσι η υπερκατανάλωσή του μπορεί να είναι επιβαρυντική για το βάρος μας. Η χημική του ανάλυση έχει δείξει ότι είναι πλούσιο σε βιταμίνες Α, θειαμίνη, βιταμίνη Β6, βιταμίνη C, λυκοπένιο, κάλιο και φυτικές ίνες, ενώ δεν περιέχει καθόλου χοληστερόλη. Καλό θα είναι να τρώγεται ώριμο, διαφορετικά παρέχει ελάχιστα από τα παραπάνω διατροφικά συστατικά που αναφέρθηκαν.

ΟΦΕΛΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΓΕΙΑ

Το καρπούζι είναι εξαιρετική πηγή αντιοξειδωτικών ουσιών καθώς περιέχει βιταμίνη C, β-καροτίνη αλλά και βιοτίνη, συμβάλλοντας έτσι στην προστασία του οργανισμού από διάφορες μορφές καρκίνου. Παράλληλα, αποτελεί πλούσια πηγή του citrolline, ενός αμινοξέος, το οποίο μπορεί να μεταβολιστεί σε αργινίνη.

Η αργινίνη είναι απαραίτητο αμινοξύ για τον ανθρώπινο οργανισμό, που αποτελεί το υπόστρωμα που χρησιμοποιείται στην σύνθεση του νιτρικού οξειδίου, διαδραματίζοντας ουσιαστικό ρόλο στις καρδιαγγειακές και ανοσολογικές λειτουργίες. Τελευταία, μάλιστα, έρευνα έδειξε ότι η συγκέντρωση της αργινίνης στο πλάσμα μπορεί να αυξηθεί μέσω της εισαγωγής citrulline από την κατανάλωση του καρπουζιού.

Ακόμη, περιέχει βιταμίνη Α, η οποία είναι σημαντική για την όραση και την αποτελεσματικότερη άμυνα του οργανισμού ενάντια στις μολύνσεις καθώς ενδυναμώνει τα λεμφοκύτταρα του οργανισμού. Όσον αφορά τη βιταμίνη C, περιέχεται σε υψηλά ποσοστά βοηθώντας και αυτή με τη σειρά της το αμυντικό σύστημα του οργανισμού ενάντια στις μολύνσεις, προστατεύοντας παράλληλα από το οξειδωτικό στρες και τα προϊόντα του μεταβολισμού που επιταχύνουν τη διαδικασία της γήρανσης. Περιέχει ακόμη βιταμίνη Β6, η οποία συμβάλλει στη σύνθεση των νευροδιαβιβαστών του εγκεφάλου συντελώντας στην πνευματική διαύγεια και διατηρώντας την ψυχολογική κατάσταση του οργανισμού σε υγιή επίπεδα.

Πλούσιο, ακόμα, σε κάλιο, συμβάλλει στη ρύθμιση της καρδιακής λειτουργίας και της αρτηριακής πίεσης, διαθέτοντας διουρητική δράση. Αποτελεί πλούσια πηγή φυτικών ινών οι οποίες με τη σειρά τους βοηθούν την κινητικότητα του εντέρου, δρουν εναντίον της δυσκοιλιότητας και συμβάλλουν στην πρόληψη του καρκίνου του παχέος εντέρου, κυρίως του ορθού.

Τέλος, περιέχει μια ουσία – το λυκοπένιο – η οποία θεωρείται ότι έχει αντικαρκινική δράση και έχει απασχολήσει ιδιαίτερα τους ερευνητές τα τελευταία χρόνια. Το λυκοπένιο έχει και ισχυρή αντιοξειδωτική δράση ενώ είναι βιολογικά περισσότερο ενεργό και διαθέσιμο για τον οργανισμό μας σε σύγκριση με εκείνο που περιέχεται στη ντομάτα (το πιο γνωστό εκπρόσωπο του λυκοπενίου).

Πιο συγκεκριμένα, το λυκοπένιο εξουδετερώνει τις ελεύθερες ρίζες οξυγόνου που σχηματίζονται κατά τη διάρκεια του κυτταρικού μεταβολισμού. Η δράση του γίνεται αισθητή κυρίως σε περιστατικά ενάντια στον κίνδυνο του καρκίνου του προστάτη, παρουσιάζοντας, συγχρόνως, ευεργετικές δράσεις στο καρδιαγγειακό σύστημα σύμφωνα με δημοσιευμένες έρευνες από το 2003.

Σαφέστατα το καρπούζι αποτελεί μια αξιοσημείωτη πηγή ωφέλιμων και θρεπτικών ουσιών με ουσιαστικές προστατευτικές και ευεργετικές δράσεις για την υγεία μας και όχι μόνο.

ΣΩΣΤΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΑΓΟΡΑΣ ΚΑΙ ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΣ ΤΡΟΠΟΣ ΣΥΝΤΗΡΗΣΗΣ

Πρώτα διαλέξτε ένα καρπούζι που να έχει συμμετρικό σφαιρικό σχήμα χωρίς χτυπήματα ή κοψίματα, με ικανοποιητικό βάρος (οι ποικιλίες που καταναλώνονται σήμερα μπορούν να φτάσουν σε βάρος αρκετά κιλά). Τέλος, γυρίστε το και βρείτε ένα σημείο πάνω στο καρπούζι που να είναι κίτρινο. Αυτό είναι το σημείο στο οποίο ακουμπούσε το καρπούζι στο έδαφος όταν ωρίμαζε.

Σχετικά με τη συντήρησή του, καλό είναι να διατηρείται στο ψυγείο, επικαλυμμένο με μεμβράνη συντήρησης τροφίμων και όχι κομμένο σε τεμάχια, γιατί απλά αφυδατώνεται και αλλοιώνεται η γεύση του.

ΝΕΟΤΕΡΑ ΔΕΔΟΜΕΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΟΥ ΚΑΡΠΟΥΖΙΟY

Σε ερευνητικές δοκιμές που γίνονται σε διάφορα Ευρωπαϊκά κέντρα, (π.χ. Βαλένθια) οι πρώτες έρευνες αφορούσαν την παραγωγή καρπουζιών χωρίς κουκούτσια, αν και αργότερα στόχευσαν την αλλαγή του χρώματος της σάρκας του, εγκαταλείποντας την πρώτη προσπάθεια.

Τελικά, πρόσφατα, κατάφεραν να παράγουν καρπούζι με κίτρινη σάρκα και χωρίς κουκούτσια, γνωστό ως καρπούζι – ανανάς, που ήδη έχει κυκλοφορήσει στην αγορά σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία εξαιτίας της γλυκύτητάς του και της παρόμοιας γεύσης του με το παραδοσιακό κόκκινο καρπούζι. Επίσης, έχει παραχθεί καρπούζι χωρίς κουκούτσια με σάρκα χρώματος πορτοκαλί, αλλά δεν είναι ακόμη στη διάθεση του καταναλωτικού κοινού.

Πολλά τα οφέλη του λοιπόν και λίγες οι θερμίδες του!!! Μήπως να τρώμε πιο συχνά καρπούζι από εδώ και πέρα; Ο καθένας σας μπορεί να το προτιμήσει λιγότερο ή περισσότερο συχνά. Ένα είναι σίγουρο πάντως: Είναι και θα παραμείνει ο καλύτερος σύντροφος για τις καλοκαιρινές μας βραδιές…!

Καλό καλοκαίρι σε όλους σας!!!


About Αλεξάνδρα Αποστολοπούλου

Η Αλεξάνδρα Αποστολοπούλου είναι πτυχιούχος Διαιτολόγος - Διατροφολόγος του Α.Τ.Ε.Ι. Θεσσαλονίκης με εξειδίκευση στις διατροφικές διαταραχές και την παχυσαρκία. Υπήρξε νομαρχιακή εκπρόσωπος για το διάστημα 2003 - 2006 του Πανελλήνιου Συλλόγου Διαιτολόγων και υπεύθυνη διατροφής στην "Ομοσπονδία Ποδοσφαίρου Ολυμπιακού" στην Αμαλιάδα. Είναι ενεργό μέλος της Ένωσης Διαιτολόγων Διατροφολόγων Ελλάδος.

Δείτε όλες τις δημοσιεύσεις από: Αλεξάνδρα Αποστολοπούλου